Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Transportowa rewolucja szansą  dla polskich technologii

12 grudnia 2018 | Dodatki Jednodniowe
Uczestnicy debaty „Perspektywy dla transportu w 2050 r.”, która odbyła się w redakcji „Rzeczpospolitej”, zgodzili się, że transport w przyszłości będzie wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. Dyskusję moderował redaktor Michał Niewiadomski (w środku).
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty „Perspektywy dla transportu w 2050 r.”, która odbyła się w redakcji „Rzeczpospolitej”, zgodzili się, że transport w przyszłości będzie wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. Dyskusję moderował redaktor Michał Niewiadomski (w środku).

Przemysł › Może nie wygramy z dużymi koncernami w budowie samochodów elektrycznych i autonomicznych, ale mamy szansę być liderami w technologiach, które są w nich wykorzystywane.

 

Transport w 2050 r. może wyglądać zupełnie inaczej niż ten, który znamy dzisiaj. Na razie patrzymy nań przez pryzmat obecnych technologii, ale rzeczywistość może nas zaskoczyć. Warto się na nią przygotować, żeby nie stracić szansy, jaką daje rewolucja w transporcie. Takie wnioski płyną z debaty „Perspektywy dla transportu w 2050 r." zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".

Rewolucja elektromobilności

Kiedyś samochód elektryczny mógł przejechać 80 km na jednym ładowaniu. Dzisiaj już 400–450 km. Dodatkowo w przeszłości szybko spadała wydajność akumulatorów. – Dopiero rewolucja litowo-jonowa pozwoliła wprowadzić stabilne zasięgi, które nie maleją po roku. W tej chwili produkuje się baterie do pojazdów na pięć lat – zauważył Bartosz Kras, wiceprezes Impact Clean Power Technology.

Zaznaczył, że dzisiaj na samochód elektryczny patrzymy z perspektywy dzisiejszej technologii. Jego zdaniem ładowanie samochodu przez noc to technologia, której za chwilę nie będzie. – Celem rozwoju baterii jest ładowanie ich w 3-4 minuty. To pchnie motoryzację elektryczną do przodu – mówił. Zaznaczył, że jego firma naładowała ostatnio autobus w 6 minut. Jednak w samochodach osobowych będzie to możliwe dopiero za pięć do ośmiu lat. Wtedy też zasięgi urosną do 400-600 km....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11229

Wydanie: 11229

Spis treści
Zamów abonament